Czym jest niedobieg pojazdu?
Niedobieg to sytuacja odwrotna do nadprzebiegu, która ma miejsce, gdy pojazd w momencie zwrotu do firmy finansującej po zakończeniu kontraktu ma na liczniku mniej kilometrów, niż zakładał to umowny limit. Teoretycznie, samochód o niższym przebiegu jest w lepszym stanie technicznym i ma wyższą wartość rynkową, co powinno stanowić korzyść dla firmy leasingowej lub CFM. W praktyce jednak, rozliczenie niedobiegu jest znacznie bardziej skomplikowane i mniej korzystne dla klienta niż w przypadku nadprzebiegu.
Dla osoby zarządzającej flotą kluczowe jest zrozumienie, że zwrot środków za niewykorzystane kilometry nie jest standardem rynkowym. Czasami umowy wynajmu długoterminowego lub leasingu w ogóle nie przewidują żadnej rekompensaty za niedobieg.
Niektóre firmy oferują jednak bardziej partnerskie rozwiązania, gdzie opłata za nadprzebieg jest częściowo kompensowana zwrotem za niedobieg, choć stawki te zazwyczaj nie są symetryczne (np. 0,30 zł dopłaty za nadprzebieg i tylko 0,15 zł zwrotu za niedobieg). Dlatego tak ważne jest, aby osoba zarządzająca flotą jeszcze na etapie negocjowania umowy flotowej precyzyjnie oszacowała planowane przebiegi i walczyła o zapisy umożliwiające partycypację w korzyściach z tytułu niższej eksploatacji pojazdów. Świadome zarządzanie kontraktem pozwala unikać płacenia za limity, które nie są w pełni wykorzystywane, co stanowi kolejny ważny element optymalizacji kosztów w firmowym parku samochodowym.
Nie trać czasu na zarządzanie flotą. Zleć to ekspertom - zapytaj o szczegóły.