Czym jest nadprzebieg pojazdu?
Nadprzebieg to sytuacja, w której pojazd firmowy w momencie zakończenia umowy finansowania (np. wynajmu długoterminowego lub leasingu) ma na liczniku więcej kilometrów, niż zakładał to pierwotnie ustalony w umowie limit. Jest to jeden z kluczowych parametrów, który podlega ścisłej kontroli, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość rezydualną pojazdu. Przebieg jest głównym czynnikiem determinującym zużycie samochodu, dlatego instytucje finansujące bardzo precyzyjnie określają maksymalne limity w swoich kontraktach. Dla osoby zarządzającej flotą, monitorowanie i zarządzanie przebiegami jest fundamentalnym zadaniem w celu uniknięcia nieplanowanych, często wysokich kosztów.
Każdy kilometr przejechany ponad umowny limit wiąże się z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty, której stawka jest jasno określona w umowie (np. 0,30 zł za każdy dodatkowy kilometr). Opłata ta ma na celu zrekompensowanie firmie finansującej wyższej niż zakładano utraty wartości pojazdu, który z powodu intensywniejszej eksploatacji będzie miał niższą cenę rynkową przy odsprzedaży. W skali całej floty, niekontrolowane nadprzebiegi mogą wygenerować na koniec kontraktów koszty sięgające dziesiątek tysięcy złotych.
Nowoczesne systemy telematyczne (GPS) odgrywają kluczową rolę w prewencji tego zjawiska, umożliwiając bieżące śledzenie przebiegu każdego auta i prognozowanie ewentualnych przekroczeń. Dzięki temu osoba zarządzająca flotą może odpowiednio wcześnie reagować, na przykład czasowo zamieniając pojazdy między pracownikami, aby wyrównać ich wykorzystanie. Możliwe jest również renegocjowanie limitu kilometrów z firmą finansującą jeszcze w trakcie trwania umowy. Efektywne zarządzanie przebiegiem to dowód profesjonalizmu, który chroni budżet firmy przed nieprzyjemnymi niespodziankami na koniec okresu finansowania.
Nie trać czasu na zarządzanie flotą. Zleć to ekspertom - zapytaj o szczegóły.