
Wstęp
Rok 2024 był okresem dynamicznego ożywienia na polskim rynku motoryzacyjnym, zwłaszcza w segmencie samochodów osobowych. Po latach zakłóceń związanych z pandemią i problemami podażowymi, rynek powrócił do wolumenów sprzedaży zbliżonych do rekordowego 2019 roku. Przedstawiamy szczegółową analizę danych dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych (LCV) o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony za pełny rok 2024. Skupiliśmy się również na kluczowych segmentach finansowania flotowego – leasingu oraz wynajmie długoterminowym (Full Service Leasing – FSL), identyfikując dominujące trendy i czynniki kształtujące rynek.
Kontekst rynkowy w 2024 roku
Rok 2024 charakteryzował się kilkoma kluczowymi czynnikami wpływającymi na polski rynek motoryzacyjny:
-
- Poprawa dostępności pojazdów:
Po okresie znaczących problemów z łańcuchami dostaw, dostępność nowych pojazdów uległa wyraźnej poprawie, co umożliwiło realizację odroczonego popytu. Jednocześnie pojawiły się odczuwalne rabaty, które systematycznie rosły w ciągu roku.
- Poprawa dostępności pojazdów:
-
- Czynniki makroekonomiczne:
Choć inflacja zaczęła wykazywać oznaki stabilizacji, a nawet spadku w niektórych obszarach cenowych pod koniec roku , utrzymujące się relatywnie wysokie stopy procentowe nadal wpływały na koszty finansowania, w tym leasingu. Mimo to, ogólna sytuacja gospodarcza i powrót optymizmu konsumenckiego, szczególnie wśród klientów indywidualnych, sprzyjały wzrostowi rynku. W branży transportu ciężkiego widoczne było jednak spowolnienie, wynikające m.in. ze schłodzenia gospodarki europejskiej i rosnących kosztów operacyjnych.
- Czynniki makroekonomiczne:
-
- Ceny pojazdów:|
Ceny nowych samochodów nadal rosły, choć dynamika tych wzrostów była niższa niż w poprzednich latach. Średnia cena sprzedaży nowego samochodu osobowego przekroczyła 180 tys. zł, jednak pod koniec roku zaobserwowano pierwszy od lat niewielki spadek średniej ceny w ujęciu rocznym. Producenci sygnalizowali jednak możliwe dalsze podwyżki w 2025 roku, m.in. w związku z nowymi normami emisji CO2 (CAFE).
- Ceny pojazdów:|
-
- Regulacje i elektromobilność:
Kwestie związane z elektromobilnością i regulacjami emisyjnymi (np. AFIR, normy CAFE) były istotnym tłem dla rynku. Rok 2024 przyniósł jednak pewną stagnację w segmencie pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) w Polsce, głównie z powodu zmian i niepewności dotyczących programów wsparcia, zwłaszcza zawieszenia ścieżki leasingowej w programie “Mój Elektryk”. Mimo to, rozwój infrastruktury ładowania postępował, choć wciąż w tempie niewystarczającym do masowej adopcji.
- Regulacje i elektromobilność:
Rynek nowych samochodów osobowych w 2024 roku
Wolumen rejestracji i struktura rynku
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 551 568 nowych samochodów osobowych. Oznacza to znaczący wzrost o 16,1% w porównaniu do roku 2023 (+76 536 sztuk). Wynik ten jest zbliżony do rekordowego poziomu z 2019 roku, a dynamika wzrostu była jedną z najwyższych w Unii Europejskiej.
Kluczowym zjawiskiem była odmienna dynamika w segmentach klientów:
-
- Klienci instytucjonalni (firmy) zarejestrowali 376 432 pojazdy, co stanowi wzrost o 9,3% rok do roku. Firmy nadal dominują na rynku, odpowiadając za 68,25% wszystkich rejestracji.
-
- Klienci indywidualni nabyli 175 136 nowych pojazdów, co oznacza imponujący wzrost aż o 34,1% w porównaniu do 2023 roku. Tak duży wzrost w tym segmencie, przewyższający dynamikę zakupów firmowych, może świadczyć o poprawie nastrojów konsumenckich, realizacji odłożonego popytu oraz potencjalnie większej dostępności pojazdów i atrakcyjniejszych ofertach cenowych lub finansowych skierowanych do tej grupy.
Ranking TOP 20 marek samochodów osobowych
Rynek marek w 2024 roku był zdominowany przez Toyotę, która znacząco wyprzedziła konkurencję. W czołówce znalazły się również Skoda i Volkswagen. Warto zauważyć silną pozycję marek premium (Audi, Mercedes-Benz, BMW) w pierwszej dziesiątce oraz pojawienie się chińskiej marki MG w TOP 25, co sygnalizuje rosnącą konkurencję ze strony nowych graczy.
Ranking | Marka | Rejestracje w 2024 r. |
Udział rynkowy |
Zmiana r/r |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota | 103 834 | 18,83% | +13,9% |
2. | Skoda | 60 136 | 10,90% | +16,8% |
3. | Volkswagen | 38 404 | 6,96% | +13,2% |
4. | Kia | 33 350 | 6,05% | -7,6% |
5. | Hyundai | 31 007 | 5,62% | +15,1% |
6. | Audi | 29 161 | 5,29% | +12,1% |
7. | Mercedes-Benz | 28 785 | 5,22% | +34,9% |
8. | BMW | 27 123 | 4,92% | +16,7% |
9. | Renault | 21 629 | 3,92% | +17,7% |
10. | Dacia | 19 992 | 3,62% | +12,0% |
11. | Volvo | 14 950 | 2,71% | +19,2% |
12. | Lexus | 14 681 | 2,66% | +39,9% |
13. | Ford | 14 111 | 2,56% | +16,5% |
14. | Cupra | 11 554 | 2,09% | +31,6% |
15. | Mazda | 10 884 | 1,97% | -1,5% |
16. | Opel | 10 413 | 1,89% | +9,3% |
17. | Peugeot | 9 654 | 1,75% | +9,8% |
18. | Suzuki | 9 529 | 1,73% | +13,2% |
19. | Nissan | 9 386 | 1,70% | +41,4% |
20. | Citroen | 6 164 | 1,24% | +18,4% |
RAZEM | Od 1 do 20 | 504 747 | 91,51% | +14,8% |
Inni | – | 46 821 | 8,49% | +33,0% |
RAZEM | Wszyscy | 551 568 | 100% | +16,1% |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych PZPM i Centralnej Ewidencji Pojazdów. |
Ranking TOP 20 modeli samochodów osobowych w 2024 roku
Ranking modeli pokazuje preferencje zakupowe polskich firm i osób fizycznych w bardziej szczegółowy sposób. Niezmiennie liderem pozostaje Toyota Corolla, a tuż za nią Skoda Octavia – oba modele są częstym wyborem flotowym. Wysokie pozycje modeli typu SUV/Crossover (Yaris Cross, C-HR, Sportage, Tucson, Duster, RAV4, T-Roc) odzwierciedlają ogólnoeuropejski trend.
Ranking | Marka i model | Rejestracje w 2024 r. |
Udział rynkowy |
Zmiana r/r |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota Corolla | 29 487 | 5,35% | +9,8% |
2. | Skoda Octavia | 19 268 | 3,49% | +21,9% |
3. | Toyota Yaris Cross | 15 608 | 2,83% | +16,5% |
4. | Toyota C-HR | 14 516 | 2,63% | +36,6% |
5. | Toyota Yaris | 14 185 | 2,57% | +5,4% |
6. | Kia Sportage | 14 133 | 2,56% | +13,5% |
7. | Hyundai Tucson | 13 179 | 2,39% | +23,2% |
8. | Dacia Duster | 10 394 | 1,88% | +14,2% |
9. | Toyota RAV4 | 10 389 | 1,88% | +24,2% |
10. | Volkswagen T-Roc | 9 217 | 1,67% | +22,9% |
11. | Skoda Superb | 8 307 | 1,51% | +34,8% |
12. | Skoda Kamiq | 8 083 | 1,47% | +21,1% |
13. | Cupra Formentor | 7 850 | 1,42% | +17,0% |
14. | Mercedes-Benz Klasa GLC | 7 094 | 1,29% | +94,3% |
15. | Skoda Fabia | 6 978 | 1,27% | -0,5% |
16. | Volkswagen Tiguan | 6 729 | 1,22% | +29,7% |
17. | Renault Captur | 6 294 | 1,14% | +83,9% |
18. | Volvo XC60 | 6 173 | 1,12% | +0,7% |
19. | Skoda Kodiaq | 6 056 | 1,10% | +14,3% |
20. | Ford Focus | 5 765 | 1,05% | +134,1% |
RAZEM | Od 1 do 20 | 219 705 | 39,83% | +21,4% |
Inni | – | 331 863 | 60,17% | +12,9% |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych PZPM i Centralnej Ewidencji Pojazdów. |
Krajobraz napędów
Rok 2024 przyniósł dalsze przetasowania w preferencjach dotyczących napędów. Kluczowe trendy to:
-
- Dominacja hybryd:
Łączna liczba rejestracji samochodów z napędami hybrydowymi (HEV, MHEV, PHEV) wyniosła 263 450 sztuk (+29,6% r/r). W tej grupie absolutnie dominowały klasyczne hybrydy (HEV) i miękkie hybrydy (MHEV), które łącznie osiągnęły udział w rynku na poziomie 45%. Rejestracje HEV oraz MHEV wzrosły o ok. 31% r/r.
- Dominacja hybryd:
-
- Stagnacja BEV:
Samochody w pełni elektryczne (BEV) zanotowały spadek rejestracji o 3% r/r, osiągając poziom 16 564 sztuk. Ich udział w rynku wyniósł jedynie 3,6%. Ten wynik stawia Polskę w ogonie Europy pod względem adopcji BEV i jest bezpośrednio wiązany z problemami w systemie dopłat “Mój Elektryk”, który zakończył przyjmowanie wniosków pod koniec sierpnia 2024 r.
- Stagnacja BEV:
-
- Odporność LPG:
Auta z fabryczną instalacją LPG cieszyły się dużym wzrostem popularności (+32% r/r), osiągając 16 550 rejestracji i udział w rynku zbliżony do BEV (ok. 3%).
- Odporność LPG:
-
- Stabilizacja ICE:
Udział aut czysto benzynowych i diesli znacząco spadł w porównaniu do 2019 roku (odpowiednio z 70% do 37% i z 20% do 10%). Jednak w 2024 roku w porównaniu do 2023, oba typy napędu zanotowały niewielkie wzrosty rejestracji (benzyna +4,9%, diesel +7,1%).
- Stabilizacja ICE:
Rozbieżność między dynamicznym wzrostem popularności hybryd a stagnacją BEV w 2024 roku wskazuje na pragmatyczne podejście polskiego rynku. Klienci, w tym firmy, wyraźnie preferowali sprawdzone technologie hybrydowe, oferujące oszczędności paliwa i niższe TCO bez konieczności zmiany nawyków czy inwestycji w infrastrukturę ładowania, które są barierami dla BEV. Jednoczesny spadek rejestracji BEV, powiązany z zakończeniem programu Mój Elektryk, podkreśla wysoką wrażliwość cenową i zależność tej technologii od wsparcia finansowego w obecnych polskich warunkach. Powrót popularności LPG dodatkowo potwierdza silną orientację rynku na optymalizację kosztów eksploatacji.
Segment Premium vs. Popularny
Segment marek premium rósł w 2024 roku szybciej niż segment marek popularnych. Zarejestrowano ok. 130-139 tys. aut premium, co oznacza wzrost o 18-20% r/r, podczas gdy marki popularne wzrosły o 12% r/r. Udział segmentu premium w rynku osiągnął ok. 23,5%. Liderami segmentu premium były Audi (29 161 szt.), Mercedes-Benz (28 785 szt.) i BMW (27 123 szt.). Wśród modeli premium najpopularniejszy okazał się Volvo XC60 (6 173 szt.).
Szybszy wzrost segmentu premium sugeruje większą odporność nabywców z tej grupy (zarówno firm, jak i osób prywatnych o wyższych dochodach) na ogólne warunki ekonomiczne lub skuteczniejsze strategie finansowania i ofertowania skierowane do tego segmentu. Obserwuje się również systematyczny wzrost znaczenia samochodu jako dodatkowego benefitu. W szczególności kadra menedżerska może postrzegać służbowy samochód marki premium jako istotny element pakietu wynagrodzeń. Przy niskim poziomie bezrobocia marka pojazdu oferowanego przez pracodawcę stanowi atrakcyjne narzędzie motywujące do zmiany pracodawcy.
Rynek nowych samochodów dostawczych (LCV do 3,5t) w 2024 roku
Wolumen rejestracji i struktura rynku
Rynek nowych samochodów dostawczych (LCV) o DMC do 3,5 tony zanotował w 2024 roku umiarkowany wzrost. Zarejestrowano 66 853 pojazdy, co stanowi wzrost o 3,6% w porównaniu do roku 2023 (+2 331 sztuk). Dynamika ta była wyraźnie niższa niż w przypadku samochodów osobowych (+16,1%) oraz niższa od średniego wzrostu rynku LCV w Unii Europejskiej (+8,3%).
Wolniejszy wzrost w segmencie LCV, mimo ogólnego ożywienia gospodarczego, może wskazywać na większą ostrożność inwestycyjną wśród przedsiębiorstw wykorzystujących te pojazdy. Przyczynami mogą być niepewność w niektórych sektorach gospodarki (np. budownictwo, usługi kurierskie zmagające się z presją kosztową) lub wyższy relatywny wpływ kosztów finansowania na decyzje zakupowe firm.
Ranking TOP 10 marek LCV o DMC do 3,5t
Liderem rynku LCV w Polsce pozostała marka Renault, mimo niewielkiego spadku sprzedaży. Na kolejnych miejscach uplasowały się Ford, Fiat, Toyota i Mercedes-Benz.
Ranking | Marka | Rejestracje w 2024 r. |
Udział rynkowy |
Zmiana r/r |
---|---|---|---|---|
1. | Renault | 13 061 | 19,54% | -2,38% |
2. | Ford | 9 538 | 14,27% | +4,18% |
3. | Fiat | 7 501 | 11,22% | +1,12% |
4. | Toyota | 7 331 | 10,97% | +7,40% |
5. | Mercedes-Benz | 6 618 | 9,90% | +16,04% |
6. | Volkswagen | 6 102 | 9,13% | +5,40% |
7. | Iveco | 5 505 | 8,23% | -3,12% |
8. | Opel | 2 935 | 4,39% | -3,90% |
9. | Peugeot | 2 016 | 3,02% | -0,88% |
10. | Citroen | 1761 | 2,63% | -0,90% |
RAZEM | Od 1 do 10 | 62 368 | 93,29% | +2,55% |
Inni | – | 4 485 | 6,71% | +21,05% |
RAZEM | Wszyscy | 66 853 | 100% | +3,61% |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych PZPM i Centralnej Ewidencji Pojazdów. |
Wartym zauważenia jest to, iż pierwsze 10 marek stanowi aż 93,29% wszystkich sprzedanych pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.
Finansowanie samochodów: Leasing i wynajem długoterminowy (FSL) w 2024 roku
Rynek leasingu
-
- Skala i wzrost:
Branża leasingowa w Polsce odnotowała kolejny rok solidnego wzrostu. Łączna wartość aktywów sfinansowanych przez firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) – zarówno leasingiem, jak i pożyczką leasingową – osiągnęła 110,5 mld zł w 2024 roku, co oznacza wzrost o 10,4% w porównaniu do roku 2023. Sam leasing stanowił 96,9 mld zł (+12% r/r). Głównym elementem napędowym rynku było finansowanie pojazdów lekkich (samochody osobowe i LCV do 3,5t), które wzrosło aż o 25% r/r, osiągając wartość 60,4 mld zł. Segment ten stanowił 54,7% całego finansowania udzielonego przez ZPL, co oznacza wzrost udziału o prawie 6 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym samym czasie finansowanie pojazdów ciężkich spadło o 13,7% r/r.
- Skala i wzrost:
-
- Penetracja rynku:
Leasing pozostaje dominującą formą finansowania pojazdów dla firm w Polsce. Firmy zarejestrowały łącznie ok. 443 tys. nowych samochodów osobowych i LCV w 2024 roku. Wynajem długoterminowy (FSL) odpowiadał za ok. 23,7% rejestracji firmowych aut osobowych, a łączna wartość finansowania pojazdów lekkich (osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t) przez ZPL wyniosła 60,4 mld zł. Chociaż FSL zdobywa coraz większą popularność, tradycyjny leasing operacyjny prawdopodobnie nadal stanowi największy pojedynczy segment finansowania nowych pojazdów firmowych w Polsce. Ta łączna dominacja leasingu i FSL podkreśla ich kluczową rolę w procesie finansowania pojazdów przez polskie przedsiębiorstwa.
- Penetracja rynku:
-
- Kluczowe trendy w leasingu:
– Struktura Klientów:
Głównymi odbiorcami leasingu pozostają mikro i małe firmy, które wykazują dużą dynamikę. Firmy o obrotach rocznych do 5 mln zł stanowiły 65,5% rynku finansowania pojazdów lekkich.
– Koszty finansowania:
Stopy procentowe, mimo pewnej stabilizacji, nadal stanowiły istotny czynnik wpływający na koszt rat leasingowych i decyzje firm. W 2025 roku dojdzie zapewne do pierwszych obniżek stóp procentowych.
– Preferencje pojazdów:
Zgodnie z ogólnymi trendami rynkowymi, obserwowano silny popyt na leasing samochodów osobowych (szczególnie hybrydowych) i LCV. Leasing pojazdów elektrycznych był hamowany przez niepewność związaną z dopłatami, które finalnie będą w 2025 roku dotyczyć wyłącznie osób fizycznych i JDG. Będzie to zapewne istotny hamulec wzrostu zakupów samochodów o napędzie BEV.
– Stabilność rynku:
Mimo wyzwań ekonomicznych, rynek leasingu wykazał odporność, głównie dzięki sile segmentu pojazdów lekkich. Zaobserwowano wzrost dostępności pojazdów (skrócone okresy dostawy) oraz rabatów na ich zakup, a także powrót podaży na rynku pojazdów używanych i poleasingowych.
- Kluczowe trendy w leasingu:
Rynek wynajmu długoterminowego (Full Service Leasing – FSL)
-
- Skala i wzrost:
Rynek FSL w Polsce, mierzony flotą firm zrzeszonych w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), kontynuował stabilny wzrost, osiągając 8,5% dynamikę rok do roku w 2024. Łączna flota pojazdów zarządzanych (w ramach FSL i LS) przez członków PZWLP na koniec 2024 roku liczyła blisko 276 000 pojazdów. Firmy FSL zakupiły na potrzeby swoich usług 89 400 nowych samochodów osobowych w 2024 roku, co stanowi wzrost o 4,5% w porównaniu do roku 2023.
- Skala i wzrost:
-
- Penetracja rynku:
Wynajem długoterminowy odpowiadał za 23,7% nowych samochodów osobowych zarejestrowanych przez firmy w 2024 roku. Udział ten był nieznacznie niższy niż w 2023 roku (spadek o ok. 1 p.p.), pomimo wzrostu wolumenu zakupów przez firmy FSL.
Ten niewielki spadek udziału FSL w rejestracjach firmowych, przy jednoczesnym wzroście wolumenu zakupów FSL, sugeruje, że inne formy finansowania (tradycyjny leasing, kredyt, zakup za gotówkę) rosły w segmencie firmowym nieco szybciej w 2024 roku niż zakupy realizowane przez firmy FSL. Może to wynikać z większej wrażliwości cenowej niektórych firm, preferujących prostsze struktury leasingowe. Niemniej jednak, udział FSL na poziomie blisko 24% świadczy o jego ugruntowanej i istotnej pozycji na rynku.
- Penetracja rynku:
-
- Kluczowe trendy w FSL:
– Preferencje pojazdów:
W strukturze flot FSL dominowały samochody benzynowe (ok. 54,9% udziału, lekki wzrost r/r). Nieznacznie spadał udział diesli (ok. 31,1%, spadek o ok. 2,9 p.p. r/r). Rósł natomiast udział pojazdów z napędami alternatywnymi (hybrydy i BEV), osiągając łącznie ok. 14% (wzrost o ok. 2,7 p.p. r/r). Same pojazdy w pełni elektryczne (BEV) stanowiły ok. 3,4% floty FSL. Najpopularniejsze modele we flotach FSL to m.in. Skoda Octavia, Toyota Corolla i Kia Ceed.
– Pakiety usług:
Istotą FSL są kompleksowe pakiety usług dodanych, obejmujące co najmniej serwis mechaniczny, a często również ubezpieczenie, zarządzanie oponami, assistance, samochody zastępcze i likwidację szkód. To zapewnia przewidywalność kosztów. Ryzyko wartości rezydualnej pojazdu spoczywa na firmie FSL.
– Struktura klientów:
Choć FSL jest tradycyjnie popularny wśród dużych korporacji, obserwuje się rosnące zainteresowanie tą formą finansowania również w segmencie MŚP.
– Skupienie na ESG:
Firmy FSL coraz mocniej koncentrują się na oferowaniu pojazdów niskoemisyjnych i wspieraniu klientów w transformacji flot w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań. Raportowanie śladu węglowego floty staje się coraz ważniejsze. Jak wspomniano wcześniej, nowy program dopłat do samochodów elektrycznych dotyczy wyłącznie osób fizycznych i JDG, co będzie miało bardzo negatywny wpływ na wzrost sprzedaży tych pojazdów w 2025 roku.
– Rozwój usług mobilności:
Obserwuje się trend w kierunku oferowania szerszych pakietów mobilności, wykraczających poza sam wynajem pojazdu (MAAS – MOBILITY AS A SERVICE).
- Kluczowe trendy w FSL:
Kluczowe wnioski
Analiza polskiego rynku motoryzacyjnego w 2024 roku dostarcza szeregu istotnych wniosków i wskazówek strategicznych:
-
- Dynamika rynku:
Rynek nowych samochodów osobowych wyraźnie odżył, co oznacza lepszą dostępność pojazdów i potencjalnie większe możliwości negocjacji rabatów. Należy jednak monitorować koszty pojazdów i finansowania. Silna pozycja marek Toyota i Skoda (osobowe) oraz Renault (LCV) potwierdza ich status jako sprawdzonych wyborów flotowych. Warto jednak obserwować rosnącą konkurencję, w tym ze strony marek koreańskich, premium i nowych graczy z Chin.
- Dynamika rynku:
-
- Strategia napędowa:
Obecnie w polskich warunkach hybrydy (HEV/MHEV) oferują bardzo atrakcyjny kompromis między kosztami zakupu, eksploatacji (TCO) a wymogami operacyjnymi, nie wymagając inwestycji w infrastrukturę. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV), ze względu na niepewność dotyczącą dopłat i wciąż rozwijającą się infrastrukturę, wymagają ostrożnego podejścia. Warto rozważyć je pilotażowo dla specyficznych zastosowań (np. trasy miejskie, dostęp do stref czystego transportu), tam gdzie bilans TCO (z uwzględnieniem ewentualnych dopłat) i warunki operacyjne są korzystne. Diesel pozostaje kluczowym wyborem dla LCV, ale jego rola w samochodach osobowych maleje. LPG jest nadal wartą rozważenia, niszową opcją dla flot szukających maksymalnych oszczędności na paliwie.
- Strategia napędowa:
-
- Wybór finansowania:
Zarówno klasyczny leasing operacyjny, jak i wynajem długoterminowy (FSL) są powszechnie akceptowanymi i efektywnymi formami finansowania floty w Polsce. Wybór między nimi zależy od specyfiki firmy:
– Leasing wymaga większego zaangażowania administracyjnego i pozostawia ryzyko wartości rezydualnej po stronie leasingobiorcy (chyba że jest to leasing z gwarantowanym wykupem).
– FSL zapewnia dużą przewidywalność kosztów (stała rata obejmująca usługi) i redukuje obciążenia administracyjne (serwis, ubezpieczenia, opony po stronie firmy FSL), a ryzyko wartości rezydualnej spoczywa na wynajmującym.
- Wybór finansowania:
-
- Selekcja modeli: Rankingi TOP marek i modeli (Tabele 1-3) stanowią doskonały punkt odniesienia przy wyborze pojazdów. Popularność modeli takich jak Toyota Corolla, Skoda Octavia, Toyota Yaris Cross, Kia Sportage (osobowe) czy Renault Master, Iveco Daily, Mercedes Sprinter, Fiat Ducato (LCV) świadczy o ich rynkowej akceptacji i potencjalnej niezawodności, przy czym duża ilość sprzedanych nowych pojazdów jednej marki może powodować taką samą podaż na rynku wtórnym w okresie 3-4 letnim, a tym samym niższe wartości rezydualne. Należy uwzględnić rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów, analizując ich wpływ na koszty i politykę flotową.
-
- Zarządzanie kosztami:
Mimo stabilizacji cen, należy nadal uwzględniać inflację kosztów serwisu, ubezpieczeń i finansowania. Warto aktywnie negocjować warunki zakupu i finansowania, wykorzystując lepszą dostępność pojazdów i powrót rabatów. Optymalizacja TCO poprzez wybór odpowiednich napędów (hybrydy, LPG) jest kluczowa.
- Zarządzanie kosztami:
-
- Perspektywy:
Należy przygotować się na potencjalny wpływ regulacji CAFE 2025 na ceny pojazdów spalinowych. Konieczne jest monitorowanie rozwoju infrastruktury ładowania BEV oraz ewentualnych nowych/zmodyfikowanych programów wsparcia elektromobilności. Rosnące znaczenie raportowania ESG może w przyszłości wpływać na decyzje flotowe.
- Perspektywy:
Optymalna strategia wydaje się polegać na pragmatycznym podejściu: wykorzystaniu poprawionej dostępności i rabatów do pozyskania popularnych, efektywnych kosztowo modeli (często hybrydowych lub sprawdzonych LCV z silnikiem Diesla), korzystając z elastyczności i przewidywalności leasingu lub FSL. Warto podejść do elektryfikacji w sposób pilotażowy i przemyśleć wdrożenie jej w obszarach np. samochodów stricte benefitowych lub współdzielonych (tzw. auta pulowe).
W opracowaniu wykorzystane dane dostępne dzięki ZPL, PZWLP, SAMAR, CEPIK.