Aktualności

Auto służbowe w czasie urlopu

Liczba służbowych samochodów w naszym kraju sukcesywnie rośnie. Obecnie po polskich drogach porusza się ponad 150 tys. leasingowanych pojazdów. Proporcjonalnie do tej liczby rośnie także grupa użytkowników, którym pracodawcy udostępniają służbowe auta na wakacyjne wyjazdy. Jak przygotować się do takiej podróży i o czym warto pamiętać zanim wybierzemy się za granicę opowiada Michał Cygański, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Alphabet Polska.

Michał Cygański, Kierownik Działu Obsługi Klienta, Alphabet Polska

Michał Cygański, Kierownik Działu Obsługi Klienta, Alphabet Polska

Planowanie wyjazdu samochodem, tak samo jak planowanie wakacji wymaga przygotowań. Do przygotowania się do podróży autem, podobnie jak w przypadku pakowania walizki, wystarczy nam dobrze sporządzona lista rzeczy, o których powinniśmy pamiętać przed wyjazdem. A zatem od początku.

Po pierwsze dokumenty

W przypadku podróżowania służbowym samochodem poza granicami Polski najważniejszą rzeczą, o której musimy pamiętać, jest upoważnienie właściciela pojazdu, czyli pracodawcy, bądź firmy leasingowej. Posiadając taki dokument unikniemy możliwych nieporozumień na granicy, szczególnie jeśli wybieramy się do takich krajów jak np. Białoruś, czy Ukraina. Do tego zestawu musimy dodać prawo jazdy. Polski dokument będzie ważny na terenie całej Europy i Skandynawii. Warto natomiast pamiętać, że niektóre państwa znajdujące się poza UE (szczególnie w Europie Wschodniej) wymagają posiadania międzynarodowego prawa jazdy. Dowód rejestracyjny jest konieczny, jeśli chcemy uniknąć potencjalnego mandatu, a zaświadczenie o ubezpieczeniu uchroni nas przed nieprzewidzianymi kosztami w razie wypadku.

Wyposażenie auta

Wybierając się poza granice Polski warto upewnić się, czy nasz samochód jest wyposażony we wszystkie elementy obowiązkowe na terenie danego państwa. Do absolutnie podstawowego zestawu należą, podobnie jak w Polsce, apteczka i trójkąt. Gaśnica, w którą również są wyposażone nasze samochody, jest obowiązkowa m.in. w Grecji, czy Irlandii. W większości krajów Europy przyda nam się także kamizelka odblaskowa.

W zależności od specyfiki danego kraju dodatkowe elementy wyposażenia mogą nas jednak zaskoczyć np. we Francji istnieje przepis, który nakłada na kierowcę obowiązek posiadania jednorazowego alkomatu, a w Czechach i w Hiszpanii musimy posiadać zapasowe żarówki.

Co ciekawe, zgodnie z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym, którą dobrowolnie ratyfikowały wszystkie kraje europejskie, policjant nie ma prawa ukarać mandatem obcokrajowca, którego pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami, obowiązującymi w kraju zarejestrowania auta. Wydaje się jednak, że niewielu funkcjonariuszy prawa ma świadomość przepisów w wymiarze szerszym niż lokalny. Jeśli zatem chcemy uniknąć nieporozumień i niepotrzebnych nerwów w razie kontroli za granicą, uzupełnijmy niewielkim kosztem brakujące elementy wyposażenia naszego pojazdu i cieszmy się spokojnym urlopem.

Limity prędkości

Każdy, kto choć raz miał okazję poruszać się po polskich drogach wie, że limity prędkości są traktowane przez większość kierowców w sposób dość dowolny. Warto pamiętać o tym, że inne kraje europejskie nie mają tak liberalnego podejścia do łamania przepisów, a mandaty za przekroczenie prędkości mogą przyprawić nas o zawrót głowy. Dodatkowo, w wielu krajach mandat musimy zapłacić „na miejscu”. Jeśli nie mamy przy sobie gotówki, to policjanci podwiozą nas do bankomatu lub (np. w Austrii) podstawią nam terminal płatniczy. Nie uratuje nas też brak środków na koncie – na Słowacji za niezapłacenie mandatu funkcjonariusz może zatrzymać nasz paszport lub dowód osobisty, w Austrii zarekwirować wartościowy sprzęt, a w Niemczech nawet zarekwirować samochód.

Wszystko to brzmi groźnie, ale tak na dobrą sprawę rozwiązaniem dla większość kierowców będzie po prostu zostawienie w Polsce naszego rodzimego nastawienia do limitów prędkości. Dodatkowo większość nawigacji samochodowych wskaże nam dozwoloną na danej drodze prędkość, jeśli zagapimy się śledząc ograniczenia prędkości.

Uniwersalna rada

Wybierając się autem w podróż poza granice Polski prześledźmy jakie przepisy obowiązują w kraju, do którego się wybieramy. Zajmie nam to niewiele czasu, a może się okazać, że oszczędzi nam to zarówno nerwy, jak i pieniądze i pozwoli cieszyć się spokojnym urlopem.

Na stronie Alphabet Polska jest dostępny poradnik „Auto służbowe za granicą”, w którym opisane zostały przepisy, obowiązujące w poszczególnych krajach europejskich. Poradnik jest bezpłatny i można go pobrać tutaj.

Państwo Limit prędkości (km/h)* Alkohol (promile) Wyposażenie Należy uważać na…
Miasto Trasa Autostrady
Anglia 48 96 112 0,8 Pasy, Trójkąt Lewostronny ruch. Polisa ubezpieczeniowa wypisywana jest na kierowcę, nie na pojazd. Zakaz trąbienia na terenie zabudowanym w godzinach 23:30 – 07:00.
Austria 50 100 130 0,1 (0,49) Pasy, Apteczka, Trójkąt, Kamizelka Rygorystyczne kontrole pojazdów. Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż 2 lata nie mogą przekroczyć stężenia 0,1‰ alkoholu we krwi.
Belgia 50 90 120 0,5 Pasy, Trójkąt, Kamizelka, Minimalna prędkość na autostradzie to 70 km/h. Surowo karane jest pozostawienie psa samego w samochodzie.
Czechy 50 90 130 0 Pasy, Trójkąt, Apteczka, Żarówki, Kamizelka Obowiązek świateł mijania przez cały rok.
Dania 50 80 / 90 110 / 130 0,5 Pasy, Trójkąt, Obowiązek świateł mijania przez cały rok. Zakaz parkowania ‚pod prąd’.
Finlandia 50 100 120 0,5 Pasy, Trójkąt, Kamizelka, Obowiązek świateł mijania przez cały rok. Dzikie zwierzęta, szczególnie poza obszarem zabudowanym.
Francja 50 90 / 110 130 0,5 Pasy, Trójkąt, Żarówki, Apteczka, Kamizelka Obowiązek posiadania jednorazowego alkomatu.
Grecja 50 90 / 110 130 0,5 Pasy, Trójkąt, Gaśnica, Apteczka, Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż  2 lata nie mogą przekroczyć stężenia 0,2‰ alkoholu we krwi.
Hiszpania 50 90 / 100 120 0,5 Pasy, Trójkąt, Żarówki, Kamizelka Obowiązek posiadania koła zapasowego i drugiej pary okularów korekcyjnych.
Holandia 50 80 / 100 130 0,5 Pasy, Trójkąt, Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż 5 lat nie mogą przekroczyć stężenia 0,2% alkoholu we krwi. Zakaz parkowania ‚pod prąd’.
Irlandia 50 100 120 0,5 Pasy, Trójkąt, Apteczka, Gaśnica, Lewostronny ruch. Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż  2 lata nie mogą przekroczyć stężenia 0,2‰ alkoholu we krwi.
Niemcy 50 100 130 0,5 Pasy, Trójkąt, Apteczka, Kamizelka, Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż  2 lata lub poniżej 21 roku życia nie mogą przekroczyć stężenia 0,00‰. Na niektórych autostradach brak limitu prędkości.
Norwegia 50 80 90 / 100 0,2 Pasy, Trójkąt, Kamizelka Obowiązek świateł mijania przez cały rok. Należy pamiętać, że do 6 godzin po wypadku policja ma prawo dokonać pomiaru alkomatem.
Portugalia 50 90 / 100 120 0,5 Psy, Trójkąt, Kamizelka Kierowcy z rocznym stażem nie mogą przekraczać 90 km/h. Niezapłacenie mandatu na miejscu może skutkować skonfiskowaniem prawa jazdy.
Szwajcaria 50 80 / 100 120 0,5 Pasy, Trójkąt, Obowiązek posiadania drugiej pary okularów korekcyjnych.
Szwecja 30 do 70 70 / 100 90 / 120 0,2 Pasy, Trójkąt, Obowiązek świateł mijania przez cały rok. Konieczność sporządzenia raportu z wypadku potrącenia zwierzęcia. Restrykcyjne przepisy dotyczące prędkości – przekroczenie o 30 km/h może skutkować zabraniem prawa jazdy.
Węgry 50 90 / 110 130 0 Pasy, Trójkąt, Apteczka, Kamizelka Konieczność posiadania w samochodzie liny holowniczej.
Włochy 50 90 / 110 130 0,5 Pasy, Trójkąt, Kamizelka Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż 3 lata nie mogą przekroczyć stężenia 0,00‰ alkoholu we krwi. Możliwość skonfiskowania pojazdu, jeżeli nie posiada się wymaganych dokumentów.

Fleetmanager.pl to blog poświęcony tematyce motoryzacji flotowej - skupiony na korzyściach dla użytkowników flotowych i promujący rozwój branży dla dobra rynku motoryzacyjnego w Polsce.

10 Comments