Tyle tracimy kupując nowe samochody

Średnio 46,5% – tyle w ciągu 3 pierwszych lat tracą na wartości samochody, które najchętniej kupują Polacy. Nasze decyzje motoryzacyjne są najbardziej racjonalne jeśli chodzi o wybór segmentu oraz silnika, a mniej racjonalne jeśli chodzi o sylwetkę pojazdu – wynika z analizy carsmile.pl.

Aby sprawdzić, czy Polacy dokunują racjonalnych wyborów kupując nowy samochód, analitycy carsmile.pl zestawili TOP 10 najchętniej wybieranych aut przez Kowalskiego ze średnią utratą wartości tych modeli w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania. Informacje o najchętniej wybieranych pojazdach zaczerpnięto z CEPiK. Dotyczą one okresu styczeń-listopad ub.r. Szacunki odnośnie utraty wartości pochodzą z Eurotaksu.

Pożegnanie z 60 tysiącami ….

Wynika z nich, że samochody kupowane najchętniej tanieją w ciągu pierwszych 3 lat o 46,5%. Oznacza to, że auto warte wyjściowo 100 tys. zł, po 3 lat od wyjazdu z salonu można sprzedać jedynie za 53,5 tys. zł. Jeżeli Kowalski korzysta z kredytu jego strata jest dużo większa niż 46,5 tys. zł. Dla samochodu wartego 100 tys. zł może to być kwota dodatkowych 20 tys. zł z tytułu odsetek od kredytu, czyli w sumie ponad 60 tys. zł.

Siedem na 10 najczęściej kupowanych samochodów przez osoby fizyczne stanowią auta z segmentu C. Pozostałe reprezentują segment B, przy czym dwa znich (Skoda Fabia i Toyota Yaris) otwierają ranking napopularniejszych samochodów. Kierując się tylko kryterium segmentu, można powiedzieć, że nabywcy postępują racjonalnie, auta klasy B i C, relatywnie najlepiej trzymają wartość – wynika z analizy carsmile.pl. Trzeba jednak pamiętać, że może to być efekt sprzężenia zwrotnego – ponieważ samochody te są popularne, mogą lepiej trzymać wartość i odwrotnie. Średnia przecena w segmencie B to 42,9% w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania auta. Wynik dla segmentu C jest już gorszy i wynosi 45,6%.

Brakujące crossovery

W zestawieniu TOP10 aut najchętniej wybieranych przez Kowalskiego znalazły się tylko dwa SUVy – Dacia Duster i Hyundai Tucson. To akurat nie jest dobra wiadomość w kontekście rozważań o utracie wartości, bo SUVy, podobnie, jak crossovery, są sylwetkami zdecydowanie najbardziej odpornymi na przecenę. Dacia Duster i Hyundai Tucson to jedyne dwa modele w zestawieniu TOP 10, które w ciągu pierwszych trzech lat tanieją o mniej niż 40%. Popularność tych samochodów wśród Kowalskiego wynika z faktu, że pierwszy jest zdecydowanie najtańszym SUVem z segmentu C, a drugi ma bardzo dobrą relację ceny do jakości i też nie jest drogi w swojej klasie. Rosnąca popularność SUVów i crossoverów na polskim rynku, połączona z nowymi trendami w motoryzacji, takimi, jak np. najem samochodów, pozwala mieć nadzieję, że w kolejnych latach segment ten będzie coraz silniej reprezentowany wśród Kowalskich.

Już dziś nie jest jednak aż tak źle z naszymi decyzjami, bo dominujące w zestawieniu hatchbacki zajmują trzecią pozycję jeśli chodzi o tempo przeceny, tracąc średnio 46% w ciągu pierwszych trzech lat. Widać wyraźnie, że hatchbacki są najbardziej popularną formą sylwetki w zakupach konsumenckich, co jest najprawdopodobniej podyktowane ceną. SUVy i crossovery to w większości wypadków samochody dużo droższe. W zestawieniu TOP 10, na niekorzyść wyraźnie odstaje Skoda Rapid, która w przypadku ujętego w rankingu modelu traci w ciągu pierwszych 3 lat ponad połowę wartości Sytuacja ta może wynikać z faktu licznych akcji promocyjnych wspierających sprzedaż modelu.

Słuszny wybór „benzyny”

Zdecydowanie racjonalnie postępują natomiast Polacy wybierając rodzaj silnika. Samochody z silnikami benzynowi znacznie lepiej trzymają wartość od tych z silnikiem wysokoprężnym. Pierwsze tanieją średnio o 45,7% w ciągu pierwszych 3 lat, a drugie – o 45,6%, wynika z szacunków carsmile.pl na podstawie danych Eurotax. Samochody z silnikiem benzynowym są tańsze w zakupie. W przypadku diesli utratę wartości pogłębia negatywny PR związany z wprowadzeniem zakazu wjazdu dla aut z silnikiem wysokoprężnym do wielu miast oraz plany zaprzestania produkcji takich pojazdów przez wiele marek. Dlatego w nadchodzących latach należy się spodziewać dalszego pogłębienia dysproporcji w utracie wartości na korzyć „benzyny”, jak również dalszego wzrostu zainteresowania „hybrydami”.

Źródło: Zespół analiz Carsmile
Photo by Kaboompics .com from Pexels