Nowy Volkswagen Tiguan

Nowy Tiguan stylistyką nawiązuje do większego Touarega. Wyposażony jest w mocne i jednocześnie oszczędne silniki: zużycie paliwa wynosi 5,3 litra w przypadku dwóch napędzanych na przednią oś Tiguanów 2.0 TDI z BlueMotion Technology, charakteryzuje się wszechstronnymi możliwościami, dużą zmiennością wnętrza, bagażnikiem o pojemności 1.510 litrów, możliwością holowania przyczepy ważącej nawet 2.500 kilogramów (z napędem na wszystkie koła 4MOTION) i licznymi, przemyślanymi szczegółami.

Całkowicie na nowo zaprojektowany został design przedniej części nadwozia. Nadal Tiguan – jako jedyny w swojej klasie – może być zamawiany w wersji przeznaczonej przede wszystkim do poruszania się po utwardzonych drogach lub w wersji specjalnie dostosowanej do jazdy po bezdrożach. Obie te wersje modelu różnią się przednią częścią nadwozia: Onroad – kąt natarcia 18 stopni, Offroad – kąt natarcia 28 stopni. Wariant Offroad po raz pierwszy, tak jak wcześniej wersja Onroad, jest dostępny z najwyższą wersją wyposażenia. Specjalista od bezdroży w tej wersji nazywa się Track & Style (Onroad: Sport & Style).

Wraz ze zmianą modelu do oferty Tiguana włączonych zostało wiele nowych systemów wspierających kierowcę. Należą do nich: system rozpoznający zmęczenie kierowcy (seryjny w Sport & Style oraz Track & Style), systemy świateł drogowych współpracujące z kamerami – Light Assist (światła H7) i Dynamic Light Assist (reflektory biksenonowe) oraz system ułatwiający utrzymanie toru jazdy Lane Assist. Nowością w Tiguanie jest także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.

Technologie napędu stały się jeszcze efektywniejsze. Trzy z siedmiu oferowanych w Europie silników, wszystkie czterocylindrowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, są nowością w ofercie. Cztery mocne silniki benzynowe (TSI o pojemności od 1,4 do 2,0 l.) rozwijają moc między 90 kW/122 KM a 155 kW/210 KM. Spektrum mocy silników wysokopręż-nych (TDI) sięga od 81 kW/110 KM do 125 kW/170 KM. Jako opcja dostępna jest 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG) – jedna z najefektywniejszych automatycznych skrzyń bie-gów.

Tiguan jest jednym z najpopularniejszych samochodów w swoim segmencie: od debiutu jesienią 2007 roku sprzedano prawie 600.000 egzemplarzy na wszystkich pięciu kontynentach. SUV ten odniósł światowy sukces ze względu na właściwości techniczne z jednej strony i wysoką ekonomiczność z drugiej strony. Jednocześnie Tiguan z charakterystyczną i ponadczasową stylistyką trafił w gusta klientów na całym świecie. Teraz Volkswagen zmodyfikował linię Tiguana, przede wszystkim przednią i tylną część, stosując w niej DNA designu Volkswagena.

Podobnie jak poprzednik, także nowy Tiguan jest dostępny z dwoma wersjami nadwozia z różnymi przednimi kątami natarcia. Podczas gdy klasyczny wariant z kątem natarcia 18 stopni przystosowany jest raczej do miejskiej dżungli i jako „koń pociągowy“, Tiguan z większym kątem natarcia (28 stopni) jest doskonałym autem dla tych wszystkich, którzy często poruszają się po trudniejszym terenie.

Ze względu na różnice w nadwoziu oba warianty mają inne wymiary: Tiguan 18-stopniowy mierzy 4.426 mm, a wersja 28-stopniowa – 4.433 mm. Szerokość (1.809 mm bez lusterek i 2.041 z lusterkami zewnętrznymi) oraz wysokość (1.686 mm bez relingów, 1.703 mm z relingami) są identyczne. To samo dotyczy rozstawu osi (2.604 mm) i rozstawu kół (z przodu 1.59 mm, z tyłu 1.571 mm).

Design nowego Tiguana

Nowy design wprowadził wyraźniejsze zróżnicowanie między tymi dwoma modelami. Zgodnie z DNA designu Volkswagena, w całkowicie nowej przedniej części nadwozia dominują poziome, precyzyjne linie. Podobnie jak w Touaregu, osłonę chłodnicy zdobią dwie podwójne chromowane listwy. Interesujące są opcjonalne podwójne reflektory z maskowanymi stałymi światłami drogowymi (H7: Light Assist / biksenonowe: Dynamic Light Assist); seryjne światła do jazdy w dzień w wersji z ksenonami to 14 diod wbudowanych w reflektory.

Sportowy wariant Onroad oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia Trend & Fun (wersja podstawowa) oraz Sport & Style. Poniżej lakierowanej płaszczyzny zderzaka na środku znajduje się szeroka kratownica, a po bokach dwa mniejsze otwory reflektorów przeciwmgielnych. Całość jest zakończona od dołu masywnym, czarnym spojlerem. Kąt natarcia z przodu wynosi aż 18 stopni. Z silnikami o mocy 90 kW/122 KM (TSI) i 81 kW/110 KM (TDI) Tiguan ten oferowany jest z napędem na przednią oś.

Mocna wersja Offroad jest dostępna ze znanym z poprzednika wyposażeniem Track & Field (model podstawowy) oraz po raz pierwszy z nowym, bogatym wariantem Track & Style. Z kątem natarcia 28 stopni Tiguan sprosta nawet większym wyzwaniom, jakie mogą go spotkać poza utwardzonymi drogami. Pod jeszcze masywniejszym zderzakiem, znajduje się osłona chroniąca układ napędowy przed uderzeniami o przeszkody. Ze względu na tę osłonę środkowy wlot powietrza jest optycznie bardzo płaski. Po bokach zderzaka zamontowano reflektory przeciwmgielne w taki sposób by chronić je przed uszkodzeniem. Popielata osłona spodu nadwozia z trzema wyraźnymi otworami jest obramowana z boku czarnymi elementami prowadzącymi powietrze. Wersje Offroad nowego Tiguana są zawsze wyposażone w stały napęd na wszystkie koła 4MOTION.

Wszystkie Volkswageny można rozpoznać na pierwszy rzut oka między innymi po ich niepowtarzalnych, tylnych światłach. To samo dotyczy również nowych, dwuczęściowych świateł tylnych Tiguana. Grafika świateł z podwójnymi elementami w formie litery L nawiązuje do świateł Touarega.

Wszystkie wersje Tiguana mają kąt zejścia równy 25 stopni. Zależnie od stopnia załadowania kąt ten może być mniejszy.

Wzrok przyciągają solidnie obudowane nadkola, wznosząca się ku górze linia okien, charaktery-styczne płaszczyzny drzwi i błotników oraz – typowe dla Volkswagena – niepowtarzalne słupki C. Każdy detal odzwierciedla logikę formy łączącą wszystkie elementy. Oferta kół ze stopu metali lekkich optycznie odróżnia nowego Tiguana od jego poprzednika. Wersje Trend & Fun, Track & Field w wersji przeznaczonej na rynek polski seryjnie wyposażone są w 16-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (typ Portland), wersje Tiguana Sport & Style i Track & Style wyjeżdżają z fabryki na 17-calowych kołach ze stopu metali lekkich (typ Philadelphia).

Wersje Sport & Style i Track & Style odróżnić można od modeli podstawowych chromowaną listwą na osłonie ochronnej progu. Wszystkie modele łączy wspólny kąt rampowy 20 stopni i prześwit poprzeczny 200 mm, a także – w najwyższych wersjach wyposażenia – srebrne anodowane relingi dachowe.

Bezpieczeństwo bierne nowego Tiguana

Już poprzednia generacja Tiguana uzyskała pięć gwiazdek w teście zderzeniowym europejskiej organizacji ochrony konsumentów EuroNCAP (New Car Assessment Programme). Amerykański IIHC (Insurance Institute for Highway Safety) przyznał temu SUVowi wyróżnienie TOP SAFETY PICK. W tej klasyfikacji szczególną wagę przykłada się do szeroko zakrojonych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Nie ulega wątpliwości, że Tiguan także w najnowszej wersji zalicza się do najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. Podstawą tego bezpieczeństwa jest stabilna kabina pasażerska, strefy kontrolowanego zgniotu i dostosowane do nich systemy zapobiegające skutkom wypadku.

Tiguan opuszcza linię produkcyjną z 5 zagłówkami z możliwością ich wysunięcia wysoko w górę oraz regulacją odległości od głowy w poziomie, 2 przednimi, 2 bocznymi (z przodu) i 2 poduszkami chroniącymi głowę i klatkę piersiową. Te ostatnie pokrywają całą boczną powierzchnię okien. Opcjonalnie Volkswagen ten może być wyposażony także w dwie boczne poduszki powietrzne przy tylnej kanapie. Prawą przednią poduszkę powietrzną można dezaktywować, jeżeli na prawym fotelu ma podróżować dziecko w foteliku zwróconym tyłem do kierunku jazdy. Status włączenia/wyłączenia tej poduszki jest odpowiednio sygnalizowany. Seryjne mocowania Isofix na tylnych miejscach siedzących uzupełniają rozwiązania mające na celu ochronę dzieci.
Przy przednich i tylnych zewnętrznych miejscach siedzących wbudowane zostały ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa, minimalizujące obciążenie klatki piersiowej w razie wypadku. Napinacze pasów przy przednich siedzeniach, które przy ciężkim zderzeniu są aktywowane elektrycznie z centralnego modułu sterującego, zapewniają wczesne dostosowanie pozycji ciała pasażerów do przyspieszenia ujemnego. Opcjonalny pakiet ochrony siedzących z tyłu osób obejmuje, obok tylnych bocznych poduszek powietrznych, także napinacze pasów przy zewnętrznych miejscach siedzących. Systemy są zintegrowane: system wyzwalania poduszek powietrznych współpracuje ze wszystkimi potrzebnymi modułami sterowania i zapewnia, iż w razie wypadku włączone zostaną światła awaryjne, odblokowane wszystkie drzwi oraz wyłączone oświetlenie wnętrza oraz pompa paliwa.

Przestronny jak kombi

Istotnym czynnikiem wpływającym na powodzenie Tiguana jest jego zmienne i przyjazne pod względem obsługi wnętrze. Wszystkie elementy obsługowe i systemy od razu zdradzają swoją funkcję. Instrukcja obsługi? Jest, ale w zasadzie nie trzeba do niej zaglądać.

Równie praktyczna jest koncepcja siedzeń. Podróżujący Tiguanem, zarówno z przodu, jak i z tyłu, z pewnością docenią wysoką, wyprostowaną pozycję siedzącą. Dzielona w stosunku 60:40 tylna kanapa może być przesuwana o 16 centymetrów do przodu i do tyłu, a pochylenie oparcia można regulować. Pojemność bagażnika wynosi, w zależności od konfiguracji tylnych siedzeń, między 470 a 1.510 litrów. Ponadto w wersjach Sport & Style i Track & Style można całkowicie złożyć oparcie prawego przedniego fotela, co pozwala na przewożenie przedmiotów o długości do 2,5 metra.

W wersji podstawowej Tiguana 2011 we wnętrzu rzucają się w oczy nowe materiały tapicerki w deseniu Pakata, natomiast osłony wokół wlotów wentylacji są nadal wykonane w wersji Dark Rhodium. W przypadku najwyższych wariantów wyposażenia we wnętrzu znajdziemy takie detale jak dekoracyjne listwy w drzwiach Silber metallic i nowe tapicerki siedzeń z Alcantary i tkaniny (deseń Milan). Ponadto wyposażenie seryjne Tiguana zostało częściowo rozszerzone. Każdy Tiguan Sport & Style (i nowy Tiguan Track & Style) posiadają system rozpoznający zmęczenie kierowcy, czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne czy sprzęt audio RCD 310 z 8 głośnikami.

Estetyczne i przyjemne w dotyku elementy obsługowe są przejrzyście rozmieszczone i wszystkie znajdują się dokładnie tam, gdzie się ich spodziewamy. W centralnym polu widzenia kierowcy i pasażera wbudowano systemy audio i nawigacji. Może to być seryjne radio z CD RCD 310, RCD 510, lub systemy nawigacyjne nawigacji RNS 315 i RNS 510. Z lewej i prawej strony obok systemu audio znajdują się dwa wloty wentylacji. Poniżej umieszczono panel seryjnej klimatyzacji.

Siedzenia dla Tiguana dostępne są w dwóch konfiguracjach, w zależności od wersji wyposażenia. SUV w wersji Trend & Fun i Track & Field dostępny jest z siedzeniami dysponującymi regulacją wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. W wersjach Sport & Style i Track & Style montowane są sportowe fotele. Pod przednimi siedzeniami znajdują się szuflady, a oparcie prawego fotela można pochylić do przodu.

Dzielona w stosunku 60:40 tylna kanapa jest umieszczona trochę wyżej, niż przednie fotele. Środkową część oparcia można pochylić do przodu i wykorzystywać jako podłokietnik, uchwyt na napoje, stolik lub otwór do bagażnika. Niezależnie od tego można zmieniać kąt pochylenia oparcia o 23 stopnie, a siedziska mogą być przesuwane do przodu i do tyłu w zakresie 16 centymetrów.

Bagażnik Tiguana jest uporządkowany, zmienny, funkcjonalny i ma płaską podłogę. Przy pięciu pasażerach można w nim pomieścić 470 litrów bagażu. Maksymalna pojemność wynosi nawet 1.510 litrów, a ładowność 670 kilogramów.

Źródło: Kulczyk Tradex